RECENZE: Tichá a dostupná elektrokoloběžka Lenovo M2

V posledních několika letech se výrazně rozšířila nabídka dostupných elektrokoloběžek. Jsou to zejména takové modely, které mohou dobře posloužit jak mladším jezdcům, tak třeba těm, kteří si chtějí tuto dostupnou formu elektromobility vyzkoušet a nedat za ni příliš mnoho peněz. Model Lenovo M2 je ukázkovým příkladem toho, jak na elektrokoloběžce ušetřit, ale zároveň dostat zajímavý model s jen pár drobnějšími kompromisy.

Na úvod se sluší připomenout, jak se česká legislativa staví k provozu elektrokoloběžek a jiných podobných zařízení. Na silnicích a stezkách určených pro cyklisty můžete provozovat elektrokoloběžku s maximálním výkonem motoru 1 000 W a maximální rychlostí jízdy 25 km/h. Oba tyto požadavky model Lenovo M2 splňuje: jeho motor má výkon 350 W a je vybaven omezovačem rychlosti.

Elektrická koloběžka Lenovo Escooter M2

Solidní zpracování

Koloběžka vám dorazí v téměř složeném stavu, stačí jen nasadit a utáhnout přiloženým šroubovákem část s řídítky. Stejně jako u jiných koloběžek byste následně měli periodicky kontrolovat, zda jsou na koloběžce dotažené i všechny ostatní šrouby. Lenovo M2 v tomto ohledu působí solidním a pevným dojmem. Navíc ji nevadí ani lehký déšť díky stupni krytí proti vniknutí vody a prachu IP54. Uveze jezdce s váhou až 100 kilogramů.

Po designové stránce si ji nejspíš nespletete s nějakým "profesionálním" modelem, ovšem sportovní charakter se jí nezapře. Výrobce ovšem nezapomněl ani na praktickou stránku věci. Nášlapná plocha je tak vhodně potažená gumou, což přispívá k stabilnímu postoji, skládací mechanismus je zase zajištěn hned dvěma pojistkami, aby se předešlo náhodnému složení. Ten je mimochodem celkem intuitivní a po sklopení se pak zase dá mechanismus zajistit, aby koloběžka držela pevně ve složeném stavu.

Specialitou modelu Lenovo M2 jsou pak 8,5palcové gumové bezdušové (plné) pneumatiky s vysokou hustotou materiálu. To v praxi znamená, že se nemusíte bát píchlého kola, za cenu jen minimálně zhoršeného pohodlí. Nenáročnější uživatelé nejspíš ani nepoznají rozdíl, obzvlášť, když je to vynahrazeno přítomností tlumiče zadního kola a přední pružiny. Jízda je tak vcelku pohodlná, ovšem i tak počítejte, že vás například praskliny v chodníku nebo kočičí hlavy trochu "naklepou". Každou ránu navíc slyšíte. Tomu se ovšem nevyhnete ani u daleko dražších modelů.

řídítka na elektrokoloběžce Lenovo Escooter M2

Detail kola elektrické koloběžky Lenovo Escooter M2

Ovládání, režimy, přenášení

Na koloběžce se jezdit naučíte velice rychle. Není se totiž moc co učit: páčkou na palci pravé ruky přidáváte plyn, pákou na levé ruce brzdíte. Zadní brzda je kotoučová, koloběžka však ještě pomáhá v brždění motorem (v předním kole). A pak už je to jen o zvyku, abyste se naučili nebrzdit moc prudce, nepřidávat plyn v prudších zatáčkách a podobně. Oněch maximálních 25 km/h může být v mnoha situacích rychlost až moc velká. Koloběžka navíc umí akcelerovat až na zhruba 27 km/h, jenže pak se přihlásí o slovo omezovač rychlosti a sama začne zase trochu brzdit. V každém případě noste helmu a dávejte pozor na ostatní vozidla a chodce.

Koloběžka disponuje celkem třemi jízdními režimy, podle maximální rychlosti. Na jedničku jedete 5 km/h, na dvojku 15 km/h a na trojku pak maximálních 25 km/h. A pak je tu ještě čtvrtý režim chůze, který na rozsvítí zadní i přední světlo. To aby vás bylo dobře vidět, kdybyste potřebovali například po silnici koloběžku vést. Na koloběžce jinak najdete právě ona světla (přední bílé, zadní červené) a také zvonek.

Režimy přepínáte pomocí multifunkčního tlačítka, veškeré dostupné informace (stav baterie, jízdní režim, rychlost) vám pak zobrazí malý displej. Ke koloběžce (alespoň zatím) není v Česku dostupná aplikace na propojení s mobilem.

Lenovo M2 váží 15 kilogramů, takže se řadí spíše mezi přenosnější modely. Naložit ji do auta či do hromadné dopravy nebude problém, stejně jako třeba vynést kousek do schodů. Na to, abyste si ji vzali jen tak do ruky a procházeli se s ní to však samozřejmě přijatelná hmotnost není.

Dotykový displej na elektrokoloběžce Lenovo Escooter M2

Přední světlo elektrokoloběžky Lenovo Escooter M2

Tak tichá, jak to jen jde

V předním kole najdete 350W motor, který je na poměry elektrokoloběžek opravdu velice tichý. Tak tichý, až nás to překvapilo, třeba i při prudší akceleraci jej prakticky není slyšet. Umístění motoru v předním kole je populární právě u takto levnějších modelů, nevýhodou je každopádně fakt, že jej například při prudkém stoupání do kopce můžete protočit.

Když už je řeč o výkonu a stoupání do kopce, pak nezbývá dodat, že koloběžka se chová dost odlišně s jezdci různých váhových kategorií. S váhou do 60 kilogramů můžete očekávat, že s vámi vyjede i kdejaký kopeček, kdežto pokud už vážíte přes 80 kilogramů, zvládne jen opravdu velice mírné stoupání. S vyjížděním kopců se v takovém případě počítat nedá.

Elektrická koloběžka Lenovo Escooter M2 disponuje motorem o výkonu 350W

Dojezd, nabíjení

V koloběžce najdete baterii o kapacitě 7,5 Ah, což je spíše nižší hodnota, nicméně i tak výrobce slibuje dojezd slušných 30 kilometrů. Praxe pak opět závisí na výše zmíněné váze jezdce. Zatímco s jezdcem do 60 kilogramů se koloběžka skutečně této hodnotě dovede přiblížit, více jak 80 kilogramů už uveze na vzdálenost asi 20 kilometrů. V obou případech jsme však do cesty dali i nějaký ten nadjezd a mírnější kopeček.

I kdybyste na koloběžce například dojížděli do práce, kterou máte vzdálenou třeba oněch 20 kilometrů od domova, můžete být v klidu: baterie se totiž poměrně rychle nabije. Stačí ji totiž jen asi 4 hodiny na nabíječce, abyste měli k dispozici zase plnou kapacitu.

Zhodnocení

Lenovo M2 je za cenu 11 699 korun nadstandardně vybavená elektrokoloběžka díky tlumičům, silnějšímu motoru a relativně nízké váze. Jako první koloběžka pro ty, kteří nechtějí příliš řešit údržbu se navíc jeví jako ideální i díky plným pneumatikám, které stále nabízejí dostatečné pohodlí.

Plusy

  • Tichý motor
  • Zadní tlumič a přední pružina zajistí pohodlnější jízdu
  • O pneumatiky bez vzduchu se nemusíte tolik bát
  • Praktické skládání s několika pojistkami

Mínusy

  • Omezovač rychlosti vám sem tam sám od sebe přibrzdí
  • Chybějící mobilní aplikace
  • Hlučnější klepání, pokud jedete na nerovném povrchu


Související produkty